Kooptips

Tips voor veilig online shoppen (handig stappenplan)

Tips voor veilig online shoppen (handig stappenplan)

Wij als webwinkel kunnen het natuurlijk heel hard roepen. Bij ons kun je veilig en zonder problemen online winkelen. Helaas zijn er ook genoeg webwinkels die dit ook beweren en vervolgens kom jij als klant van een koude kermis thuis. 

De kritische lezer denkt wellicht, ok… een webshop die zelf tips geeft over veilig winkelen, moet ik dat wel geloven? Maar omdat we meerder keren van klanten hebben gehoord dat het toch mis is gegaan bij andere (modelbouw) webshops willen we je een aantal tips geven waar je op moet letten bij online shoppen. Zo wordt het online winkelen uiteindelijk toch weer leuk en dan komt het vertrouwen beetje bij beetje terug.

Als je voor het eerst een online webshop bezoekt let dan op het volgende:

Stap 1: Bestaat het bedrijf ook echt?Kamer van Koophandel Logo

Het klinkt misschien een beetje vreemd maar controleer altijd de contactgegevens van een bedrijf. Deze gegevens staan altijd bij de klantenservice en/of contactpagina vermeld. Check of het adres en het Kamer van Koophandel nummer vermeld is en controleer dit bij de Kamer van Koophandel. Kijk ook meteen of de webshop makkelijk te bereiken is. Kun je het bedrijf op zijn minst bellen of is er alleen een contactformulier of e-mailadres vermeld? 

Sommige (startende) webshops werken vanuit huis of een bedrijfsverzamelkantoor en hebben vaak geen bezoekadres. Dit hoeft niet perse een probleem te zijn. Ook Hobby&Co heeft geen winkellocatie maar wij zijn wel altijd telefonisch bereikbaar en kunnen desgewenst op afspraak klanten ontvangen. Ook komt het wel eens voor dat we duurdere bestellingen op afspraak persoonlijk bij de klant afleveren.

Stap 2: Veiligheid en privacyHeeft de webshop een beveiligde verbinding

Heeft de webshop een beveiligde verbinding?
Dit kun je controleren door te controleren of het adres van de webshop begint met https://www…. en of bovenin je adresbalk links naast het adres een slotje staat. Als je hier op klikt dan krijg je informatie over het SSL beveiligingscertificaat. Als dit slotje niet aanwezig is dan kun je de webshop het beste direct verlaten. Jouw (betaal)gegevens zijn dan namelijk niet veilig, deze worden onversleuteld verzonden.

Is de webshop modern en van deze tijd?
Je zou kunnen denken, ach het is een wat oudere webshop, dat is toch niet zo’n ramp. Elke webshop werkt met bepaalde software, als deze verouderd is en niet meer wordt geüpdatet dan bestaat de kans op fouten en beveiligingslekken. Dan zou persoonlijke informatie mogelijk alsnog in verkeerde handen terecht komen. Daarnaast is een serieuze webshop professioneel bezig, constant in ontwikkeling en gaat met zijn tijd mee, een website met layout van 5+ jaar geleden kan dus eigenlijk echt niet meer.

Klopt het website adres? 
Er wordt nog wel eens misbruik gemaakt van namen van grotere merken zoals Media Markt of BCC. Deze bedrijven maken nooit gebruik van aparte “actie websites” in de huisstijl van zo’n bekend merk waarbij producten tegen vaak te lage prijzen worden aangeboden. Dus als het te mooi is om waar te zijn dan is het vaak ook niet zo. Ook als de webshop is voorzien van een beveiligde verbinding. Wil je het zeker weten? Neem dan contact op met het betreffende bedrijf via hun eigen website.

Is er een uitgebreide privacyverklaring conform de Algemene verordening gegevensbescherming aanwezig?
Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Elk bedrijf, dus ook webshops zijn verplicht om zich hier aan te houden. In een notendop mag een bedrijf jouw persoonsgegevens niet zomaar verwerken. 

Met de privacyverklaring wordt onder andere duidelijk hoe jouw gegevens worden gebruikt. De privacyverklaring kun je meestal aan de onderkant (footer) van de website vinden, dit is verplicht. Is deze privacyverklaring niet of onvolledig aanwezig? Dan neemt de webshop het waarschijnlijk niet zo nauw met de wet- en regelgeving en kun je het beste verder kijken.

Stap 3: Webshop keurmerk

Als de privacy en veiligheid op orde is dan is het zaak om te bekijken of er een webshop keurmerk aanwezig is. Met dit keurmerk weet je zeker of een webshop voldoet aan de huidige wetgeving. Er zijn veel verschillende keurmerken maar webwinkels met het Thuiswinkel waarborg, Webshop Keurmerk (niet te verwarren met Webwinkel Keur) en Qshops Keurmerk hanteren algemene voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken. 

Zie je een webshop keurmerk op de website? Check dan wel of dit ook echt klopt door het certificaat te controleren. Er zijn webshops die het logo van een webshop keurmerk gebruiken maar geen lid zijn. Dit kun je doen door er op te klikken, je wordt dan doorverwezen naar de website van het keurmerk. Kun je er niet op klikken? Bezoek dan de website van het betreffende keurmerk en zoek de webshop.

Keurmerk aanwezig? Dan heeft de webshop zaken met betrekking tot kosten, achteraf betalen, bedenktijd, garantie, klachtenbemiddeling en privacy prima op orde en kun je door naar stap 4.

Stap 4: Klantbeoordelingen 

Vaak zie je op webshops hele goede reviews staan van tevreden klanten, maar klopt dit ook wel? Vaak zijn de reviews echt maar worden de slechtere reviews eruit gefilterd of zijn vrijwel alle reviews nep en wordt je als klant eigenlijk voor de gek gehouden. Hoe controleer je dit nu? Ook hier geldt, bezoek de review website en kijk daar naar reviews. Het is daarbij niet erg als er eens een slechte review bij staat, het gaat er vooral om of te zien is hoe de webshop deze klacht heeft opgelost. 

Check daarnaast ook de ervaringen van een webshop op zoekmachines zoals Google of Bing. Zoek bijvoorbeeld op de naam van de webshop in combinatie met de woorden of ervaringen. Als een webshop voor problemen zorgt of zijn afspraken niet nakomt dan zal dit snel duidelijk worden. Zie je vaak reviews waarbij mensen niet geleverd krijgen of andere problemen ervaren? Bestel er dan niet, ook al is de prijs nog zo aantrekkelijk. De kans is groot dat het op een teleurstelling zal uitlopen. 

Stap 5: Betaalmogelijkheden Betaalmogelijkheden controleren

Check via de klantenservice pagina van een webshop welke betaalmogelijkheden er zijn. De bekendste is iDEAL. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zegt iDEAL niets over de veiligheid van een webshop. iDEAL is slechts een betaalmiddel waar onbetrouwbare webshops helaas via betalingsproviders ook gebruik van kunnen maken.

Kijk of er een mogelijkheid is om achteraf te betalen, iedere webshop is wettelijk verplicht om deze aan te bieden. Als deze mogelijkheid aanwezig is dan kun je met een gerust hart bestellen, je hoeft tenslotte niets te betalen als je niets geleverd krijgt. Een andere veilige betaalmethode is betalen met creditcard. De aankoop is verzekerd en als je niets ontvangt en er zijn problemen en de webshop geeft geen reactie dan krijg je het aankoopbedrag terug via de creditcardmaatschappij.

LET OP: Kun je alleen maar vooruitbetalen? Wees dan extra voorzichtig! 

Verklein de kans op teleurstelling

Als je altijd op deze vijf belangrijke punten let dan is de kans klein dat je teleurgesteld wordt. Het lijkt heel veel werk maar als je ervaring krijgt met online shoppen dan worden deze stappen een vanzelfsprekende routine. Ook als je al eens iets besteld hebt bij een webshop en er is al een geruime tijd verstreken dan doe je er toch goed aan om eens te controleren hoe het er voor staat. Goedlopende webshops met bekende namen kunnen ook wel eens in de problemen komen, om wat voor reden dan ook. De signalen hiervan kun je vaak al snel op het internet vinden. 

Wat te doen als je toch de dupe bent geworden van slechte service of zelfs internetoplichting?

Bij ontevredenheid over de dienstverlening zoals leveringsproblemen, kun je om te beginnen een klacht indienen. Als dit niet het gewenste resultaat heeft dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie van het webshop keurmerk waarbij de webshop is aangesloten. 

Kom je er dan nog niet uit, of je hebt geen zin in deze procedures dan heb je altijd nog het recht om de koop te ontbinden. Dit kun je eventueel doen middels het formulier voor herroeping dat je altijd op de betreffende webshop moet kunnen vinden. Kijk voor nog meer tips en de Online Shop Check op de website van Consuwijzer: www.consuwijzer.nl.

Bij vermoeden van internet oplichting is het zaak dat je direct (online) aangifte doet bij de politie en contact opneemt met je bank en de bank of (iDEAL) betalingsprovider van de webshop (deze informatie kun je bij de afschrijving vinden, voorbeelden zijn Sisow, Mollie en PayPro). De uitbetalingen van deze banken en betalingsproviders naar de mogelijke internet oplichters worden dan geblokkeerd. 

Kijk voor nog meer advies wat je kunt doen in geval van oplichting op de website van HelloLaw: Wat kun je doen als je bent opgelicht via internet.

Voorkomen is beter dan genezen, je doet er dan ook goed aan om extra alert te zijn bij het online shoppen. We kunnen voor andere webshops geen garantie geven dat het altijd goed gaat maar houd je aan de vijf stappen en aanvullende informatie zoals die van Consuwijzer en de Consumentenbond en dan kan het eigenlijk niet mis gaan.

De informatie die wij hier geven proberen we altijd zo actueel mogelijk te houden, mocht je informatie missen of nog vragen hebben over dit onderwerp dan kun je altijd contact met ons opnemen.